ושלא יעבדו עליכם (לקראת מתקפת הספינים הבאה)

בהתעסקות שלי עם הגברת עליזה כהן (מתחיל פה, עבר לכאן, סיום מרגש כאן) השקרים של אנשי המערכת (כלומר הגברת כהן) היו מצחיקים. זה כמובן לא מצחיק שהיא שיקרה, ואיך שהיא שיקרה, וגם לא העובדה שאני משלם משכורת למישהי כזו, ובכל זאת.

אבל רוב הזמן השקרים של הצד שמולנו מעט יותר מתוחכמים, נאמרים בבטחון רב, ומדובררים לא על ידי אנשי המערכת אלא על ידי שליחיהם המוסווים בתקשורת. שקרים כאלה מעצבים תודעה שקשה מאוד לשנות אותה אחר כך. כשאיש תקשורת בכיר, לכאורה אוביקטיבי, מדבר בבמה מכובדת על נתונים ועובדות – רבים נוטים להאמין לו, למרות שיכול להיות שהוא משקר במצח נחושה או ניזון מנתונים שספק לו צד אחד בקונפליקט, נניח נערי האוצר.

הנה דוגמה אחת, מעצבנת. שמגיעה מנחמיה שטרסלר. נחמיה שטרסלר מעצבן אותי לא רק בגלל הדעות שלו, אלא בעיקר כי הוא שטחי מאוד בטיעוניו ומתנשא. הוא תמיד מדבר בטון הזה של הילד שחושב שהוא הכי חכם בכיתה (אבל בעצם הוא ילד כאפות).

הדבר שאני מוצא כמקומם ביותר בכותב הזה, זו הדרך שבה הוא מספק פרשנות כנתונים, וחמור יותר – נתונים מעוותים כעובדות בדוקות.

למשל –

נחמיה שטרסלר כתב על משכורות הרופאים  (זה הסעיף השני במאמר, זהירות – די הרבה פסאדו-נתונים) בדה-מארקר ב- 17.03.2011, כלומר לפני שהבלגאן שלהם מתחיל. הוא כותב, בשורה תחתונה:

ושלא יעבדו עליכם! זאת אומרת - אף אחד שהוא לא אני!

"בתום ההתמחות, הנמשכת לרוב ארבע שנים, הופך המתמחה לרופא מומחה. ברגע זה הוא מפסיק לעשות תורנויות ומתחיל לעשות כוננויות. שכרו עולה אז ל-24 אלף שקל בממוצע, כאשר שכרו של רופא בכיר מגיע ל-32 אלף שקל. ואולם יש לזכור שברגע שאתה רופא מומחה, קל וחומר כאשר אתה רופא בכיר או מנהל מחלקה, אתה יכול לבצע גם עבודות פרטיות (…) אז אפשר וראוי להתווכח על גובה שכר הרופאים, אך זה לא לגטימי לטעון שהם מרוויחים 41 שקל בשעה ותו לא."

ודאי שאפשר להתווכח עם צריך להעלות את שכר ברופאים, רק  תזכרו, רופאים עושים ים כסף ושלא יעבדו עליכם, נכון?

אז זהו, שלא. הנתונים של שטרסלר פשוט לא נכונים, והם מוטים כלפי מעלה בצורה קיצונית (בכמעט חמישים אחוז).  רופאים מומחים פשוט לא מרוויחים סכומים כאלה.  במאמר עצמו שטרסלר מפליג ומציף בנתונים ויוצר רושם שהוא ממש שוחה בחומר אבל אי אפשר לברוח מהשורה התחתונה: שטרסלר כותב שטויות.

כי הנה, יושב בבית רופא מומחה בכיר, ד"ר אייל לשם (גילוי נאות – גיסי) , מנוי נאמן לעיתון של האנשים החושבים, ומשפשף את עיניו: 24000 ש"ח! ואני לא ידעתי! וואו! והוא בודק את התלוש שלו ובודק את התלוש של החודש שלפני ואולי גם של חבר או שניים ומשהו לא מסתדר. אז הוא שולח מייל:

מר שטרסלר הנכבד

קראתי בצער רב את תיאוריך על השתכרות רופאים בכירים . 
שמי אייל לשם ואני בן 39סיימתי לימודי רפואה ב2001מאז סיימתי סטאג' ב 2003התמחות פנימית ב2007 והתמחות מחלות זיהומיות ב2010.  מזה שנה וחצי אני רופא מומחה בכיר במחלקה פנימית בשיבא. אני עובד במשרה מלאה, 5 כוננויות בחודש. 

בניגוד לתיאוריך, כאשר אני כונן שבת אני נמצא יום שלם במחלקה הן בשישי והן בשבת. 

והקו התחתון
שכר ברוטו אפריל 2011
18055
נטו
11635
וכיוון שאני פנימאי אין לי מרפאה פרטית או מרפאה בקופח או כל השתכרות נוספת מעבר לזו בשיבא

המשכורת בחודשים אחרים אינה שונה מהותית אשמח לדעת מהיכן הנתון של משכורת רופא בכיר אחרי התמחות של 24000  או של רופא בכיר 32000 אותו פרסמת בטורך בדה מרקר. האם מדובר במצב בו הטעו אותך? אם כן אשמח להתנצלות אשר תפורסם בהארץ כמובן. 

תודה על התיחסותך בהקדם

אייל לשם

שטרסלר קרא והתרשם, ומיד כתב מאמר שבו תיקן את הנתונים שפרסם… אה, רגע. לא, זה לא מה שקרה.

שטרסלר לא ענה, ולא התייחס ולא הגיב. האיש שרוצה להאיר את עיניכם בכל הזדמנו,  שותק.

אז ד"ר לשם כותב שוב, מכתב גם את עורך הדה מארקר, מציין בפעם השניה שהנתון מוטעה או שקרי, ומבקש תיקון.

דממה.

אם אתה קורא של שטרסלר, ואין לך קרוב משפחה רופא, אתה די בטוח שהרופאים עושים משכורת יפה, לא כזו שמעליבה את ההשקעה שלהם בהשכלה, את האחריות שמוטלת עליהם ואת שעות העבודה שלהם באופו מחפיר. כשכל מה שהם יודעים זה הנתונים השקריים האלה, שמפוזרים  כבר שנים ובשלל תחומים (כמובן, לא רק על ידי שטרסלר – הוא רק פיון) מה הם חושבים על מאבק הרופאים?

 מה הם חושבים על המאבק שלנו?

8 מחשבות על “ושלא יעבדו עליכם (לקראת מתקפת הספינים הבאה)

  1. אתה מופתע? אני כתבתי פעם מאמר תגובה לשלושה מאמרים שפירסמה מירב ארלוזורוב בנושא שכר הלימוד באוניברסיטאות שכללו שפע של נתונים שגויים ומעוותים + פרשנות מעוותת ודמגוגית. שלחתי אותו לדה-מרקר. אתה חושב שהוא פורסם? http://www.sci-princess.info/archives/282

    אהבתי

  2. אני לא מבין מרופא אחד אנחנו צריכים להקיש שמישהו אחר טועה? אולי שטרסלר צודק והרופא טועה? בעיה להביא נתונים מעוד רופאים?

    אהבתי

  3. זהו השימוש המופלא במילה "ממוצע". יתכן שהשכר הממוצע של רופא מומחה הוא 24,000 ש"ח. הממוצע הזה כולל גם רופאים שעובדים 30 שנה, למשל. הממוצע הזה כולל גם אפשרות לרפואה פרטית. כך, גיסך באופן ממוצע עושה המון כסף מעבודות פרטיות.

    כך שיתכן ששטרסלר לא טועה בנתונים שהוא הציג אלא רק עושה בהם, כהרגלו, מניפולציה סטטיסטית. מניפולציה ממוצעת.

    אהבתי

להשאיר תגובה

